Dit boek gaat over een innerlijke transformatie: er zal helemaal niets veranderen als we vanuit de buitenkant blijven leven. De Waarnemer vervult een hoofdrol in dit boek, omdat je door het objectief en oordeelloos waarnemen van alles wat zich aan je voordoet, jezelf zult leren kennen als niet-afgescheiden. Je bent de wereld zelf.
Het gaat er om je aandacht en focus te verleggen van het onbewuste en tijdelijke ego naar de wijsheid en het evenwicht van de Waarnemer die je ook zelf bent. De Waarnemer neemt alles waar en alleen daardoor al vindt er een omslag plaats van de materiële wereld naar de geest. De tijd waarin we nu leven, dwingt ons om door te zetten, echt wakker te worden en op te staan uit de verdoving en misleiding. De aarde is ernstig ziek geworden door toedoen van het menselijk egoïsme en de hele kosmos kijkt toe: wat voor keuzes zal de mens de komende tijd maken?

Alleen het Eenheidsbewustzijn is in staat de menselijk zelfzucht te overwinnen en aarde en mens weer gezond te maken. Onbaatzuchtige aandacht en betrokkenheid; dat is genezend!
Een bewustzijn van de eenheid van de aarde, alle levende wezens, en de geest die door alles en iedereen heen werkt. Een bewustzijn dat alles en iedereen onze broeder/zuster is: dan voer je geen oorlog meer, laat je anderen niet aan hun lot over en zorg je voor de aarde, omdat je het zelf bent.

De schrijver verbindt spiritualiteit met de dagelijkse werkelijkheid: de dagelijkse werkelijkheid is spiritueel en zweeft er niet bovenuit. Herkenbaar… maar soms ook confronterend: je wordt met je neus op de feiten gedrukt. Hij stelt ons de vraag: zullen we in staat zijn om op te staan in een nieuw bewust-zijn over de eenheid van alles?
Daar gaat dit boek over…

Vragen
Waar is het fout gegaan tussen de mens en de natuur?
Zal een nieuw Eenheidsbewustzijn in staat zijn de aarde te redden?
Is de Waarnemer een objectieve toeschouwer die kijkt met andere ogen?
Zijn eenheidservaringen een voorbode van het Eenheidsbewustzijn?
Hoe belangrijk is meditatie voor het contact met de Waarnemer?
Is het dualisme een illusie of juist de mogelijkheid tot meer inzicht?
Is er eenheid mogelijk op het niveau van het denken?
Is de donkere nacht van de ziel een ijzig dieptepunt of juist een grote kans?
Wat is het geheim van een goede relatie?
Is er een relatie tussen tweelingzielen en het kosmische huwelijk?
Wat wordt verstaan onder oud en nieuw bewustzijn?
Hoe staat de kundalini-energie in verhouding met de Waarnemer

Enkele recensies van de eerste lezers

Ik vond het een voorrecht het al te kunnen lezen voor het is uitgebracht. Heb het net uit.  Het is een levendig  boek. Een boek waar jij je kwetsbaar in opstelt. Een boek waarin ik meegenomen werd en me vaak de vraag stelde tijdens het lezen, waar sta ik op dit moment. Hoe is het voor mij. Het nodigde mij uit om steeds naar binnen te gaan. Mooie verhalen citaten en gedichten. Vaak met een glimlach bij anekdotes. En vooral ontzettend veel herkenning over hoe jij in het leven staat. Gelukkig een aards boek, weet het niet anders te verwoorden. Want ik haak heel snel af als schrijvers stukken in zichzelf overslaan en het onpersoonlijk en afstandelijk is. Er zijn al genoeg boeken die boven de werkelijkheid uit zweven. Maar net als je vorige boek, de Alleenganger, is ook dit boek een verademing om daardoor niet te stoppen met lezen, binnen een kleine week uitgelezen, en dat was eigenlijk jammer. Maar ik heb diverse hoofdstukken die ik graag nogmaals wil lezen om mij er nog meer in te verdiepen.
Dank je wel dat je me gevraagd hebt het te lezen. Kijk uit naar papieren exemplaar want computer vreet energie.
Wilma Rook
———————

Ik heb het boek van Jan Verduin gelezen en ben onder de indruk van de schrijfstijl en de betrokkenheid van de schrijver bij wat hij schrijft. De Alleenganger was al zo herkenbaar voor mij en ook met humor geschreven, maar het Eenheidsbewustzijn van de Waarnemer gaat dieper in op de onderwerpen die daar aan bod kwamen. Een spiritueel boek, maar ook een aards boek dat de wereld beziet vanuit een grote betrokkenheid. De dualiteit niet afwijst als een illusie maar als een werkveld om tot een Waarnemer te worden die zich niet meer afgescheiden voelt maar steeds sterker een Eenheidsbewustzijn ontwikkeld, niet door studie maar door er gewoon te zijn’ en niet weg te kijken. Ik word zelf steeds onzekerder over mijn plaats in het wereldgebeuren en mijn onmacht om er maar iets aan te kunnen veranderen.
Het boek kwam op het juiste moment, nu de wereld letterlijk en figuurlijk in brand staat. De schrijver verwoordt voor mij hoe je er mee om zou kunnen gaan en dat je individueel van een grotere betekenis bent dan je zomaar zou kunnen bedenken. Verder heel fijn om te lezen over onderwerpen die mij al lang interesseren zoals: spiritueel materialisme, kundalini, inwijding, geestverwantschap, maar bovenal de levende natuur, die we ook zelf zijn en hoe we daar voor kunnen zorgen en daarmee ook onszelf.
Een aanrader voor iedereen die bewust in het leven wil staan! Bedankt voor weer een verrassend boek en kijk uit naar het papieren exemplaar om het nog eens rustig over te lezen.
Sebastiaan Verstegen
——————-

Ik kon mijzelf niet beheersen. Ik reed als vrijwillig boswachter mijn dienst maar mocht het boek van Jan lezen voordat het op de markt kwam; hij had deze via email toegestuurd. Bij één van mijn favoriete natuurgebieden in Zeeland begon ik stiekem alvast te lezen. De synchroniciteit met de natuur die ik op dat moment als waarnemer zag, de vogels die hun luchtpaden volgden en de verbondenheid die ik voelde met de natuur en zoals ikzelf altijd zeg, de natuur in jezelf.
Ik vloog letterlijk door zijn woorden en bemerkte dat wat hij zei ook letterlijk kon; het verhaal toonde de betrokkenheid met mij als lezer, de openheid voor mijn visie die hij laat bestaan, geen discussies maar prikkeling om je eigen bewustzijn aan te spreken. Ik sta daarvoor; vorm en inhoud zijn één. Soms lijkt het een samenraapsel van spirituele , ideologische of wetenschappelijke dan wel filosofische inzichten maar dat is de weg die Jan heeft afgelegd.
Dat maakt het persoonlijk maar verbind hem onder andere ook aan mijn levensreis. De conclusies, het oplichten van spotlights die zijn passie en levensdriften uitlichten en de woordenstromen zijn “realiteit” en geen droom, manifestatie of levenswijze zoals hij ook aangeeft; alhoewel veel mensen zich daarvan niet bewust zijn. Ik herken zoveel maar vaak gaat zijn pad ook een andere kant op door wat hij zegt, en dan kruist deze weer de mijne. Jann beschrijft hoe moeilijk het is om de paradox, zoals die van de waarnemer die zichzelf moet waarnemen of het zelfbewustzijn door verbinding, niet te laten verwoorden tot dualiteit. Een bewuste taalfout die ik gebruik omdat ook Jann de verbeelding en de poëzie gebruikt om het eenheidsbewustzijn van de waarnemer te verwoorden; ook dat deel ik met hem.

Zwart op wit schrijven over dit bewustzijn is heel moeilijk en Jan had het toetsenbord bijna bij het oud vuil gezet.  Met behulp van nuances, wisselingen van bewustzijnslagen en veel creativiteit is het hem zeker gelukt om dat niet te doen. Vaak blijft mijn zin om te lezen in een nieuw boek haken bij een logica die niet klopt of een basisversie die ik niet deel. Of een boek is saai, teveel ego of teveel gebonden aan regels van een achterliggende methodiek. Niet het boek van Jan.
Het boek ” Het Eenheidsbewustzijn van de Waarnemer” heb ik uiteindelijk razendsnel gelezen. Het was de knikkerbaan van mijn eigen leven met dezelfde vragen, dezelfde citaten, dezelfde vragen, waarnemingen, wijsgeren, desillusies en antwoorden die uiteindelijk geen oplossingen boden. Jan gaat uit van de persoonlijke weg en laat daarin zien hoe hij denkt, voelt en dingen aangaat. Hij laat ook zien hoe hij de toekomst ziet vanuit zijn beeld van de Waarnemer in het Eenheidsbewustzijn.
Wat overblijft is wel de vraag: Heeft Jann met de waarnemende God een nieuwe dualiteit geschapen of is God de verpersoonlijking van de ultieme waarnemer en ben ik dus God.!
Thom de Bruijn
————————-